poniedziałek, 31 października 2016

Konrad Kruczkowski "Halo człowiek", Anna Luboń "Mistrzynie"


Lubię od czasu do czasu sięgnąć po literaturę non-fiction. Mogą to być reportaże albo biografie, ale równie dobrze felietony czy wywiady. Tym razem w moje ręce wpadły dwie książki zawierające rozmowy z mniej lub bardziej znanymi ludźmi. A jako, że są one dość podobne formą i tematyką, że pomyślałam iż połączę te dwa tytuły w jeden post.
Halo człowiek to zbiór sześciu wywiadów przeprowadzonych przez Konrada Kruczkowskiego, autora bloga halo ziemia specjalnie dla tego wydawnictwa. Z kolei Mistrzynie zawierają rozmowy z trzynastoma kobietami sukcesu, mistrzyniami w swoich zawodach, z których część to przedruki z Elle.

Każdy wywiad opatrzony jest notką dotyczącą osoby, która jest bohaterem danej części. Dzięki temu poznajemy daną osobę i możemy chociaż trochę przewidzieć kierunek w którym pójdzie rozmowa.

Wywiady przeprowadzone przez Kruczkowskiego dotyczą przede wszystkim tematów związanych z branżą, w której działa dana osoba, ale zahaczają o sprawy aktualne w danym momencie. Luboń skupiła się na swoich bohaterkach jako kobietach, nie pomijając jednak sfery zawodowej, przez co rozmowy z jej zbioru są bardziej uniwersalne niż te z halo człowiek.

Wywiady umieszczone w Mistrzyniach były, z mojego punktu widzenia, dużo ciekawsze. Dzięki temu poznałam kilka nowych, nieznanych nazwisk kobiet, które w swoim zawodzie osiągnęły szczyt, a nie są znane szerokiej publiczności, osobom które nigdy nie interesowały się daną branżą, np. kostiumografka Dorota Roqueplo czy dyrygentka Agnieszka Duczmal.

Na koniec przyznam szczerze, że ani jedna, ani druga książka na dłużej nie zapadnie mi w pamięć. Halo człowiek przeczytałam niecały miesiąc temu i bez zajrzenia do środka ciężko byłoby mi powiedzieć jaki dokładnie był temat rozmów. Mistrzynie skończyłam raptem tydzień temu i już nie pamiętam wszystkich szczegółów. Nie ma tych wywiadach żadnych odkrywczych rzeczy, które mogą zmienić światopogląd i na dłużej pozostać w głowie.
Można przeczytać jako ciekawostkę, albo wtedy, kiedy szczególnie interesuje nas któryś z rozmówców. I tyle.

Konrad Kruczkowski Halo człowiek. Rozmowy o tym, co ważne, Zielona Sowa, s.159

Anna Luboń Mistrzynie. Wielkie osobowości, niezwykłe kobiety, szczere rozmowy, Burda, s.262

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz